Daar gaat ze weer! - Reisverslag uit Roden, Nederland van Marlies - WaarBenJij.nu Daar gaat ze weer! - Reisverslag uit Roden, Nederland van Marlies - WaarBenJij.nu

Daar gaat ze weer!

Door: Marlies

Blijf op de hoogte en volg Marlies

15 Januari 2008 | Nederland, Roden

Eindelijk ben ik weer gewend aan fietsen, regen, ‘wind’, platte landschappen, Hollandse kost en kroketten. Ik heb niet langer de neiging vreemdelingen in het Engels aan te spreken en zoek gerust midden op straat naar mijn goedgevulde portemonnee. En juist dan mag ik weer weg.

Elanden, bergen, sneeuw, kou, eindeloze nachten en kleine beetjes zon wachten me op. Inmiddels heb ik contact met een student in Zweden en lijkt het allemaal opeens harde realiteit. Ik vertrek naar het Hoge Noorden.

In tegenstelling tot bij Zuid-Afrika ga ik dit avontuur aan met een studiegenootje. Annemiek is, net als ik, derdejaars studente Communicatie en erg geïnteresseerd in Zweden. We hebben dezelfde plannen in de categorie ‘dat wil ik doen’, dus dat gaat helemaal goed komen. Haar weblog is te vinden op het volgende adres: http://annemiekinsundsvall.waarbenjij.nu.

Er is me meermalen gevraagd wat ik ga doen in Zweden en om met die vragen korte metten te maken, een kleine uitleg.

Donderdag 17 januari vliegen Annemiek en ik met SAS naar Stockholm in Zweden. Van daaruit springen we op een vliegtuig naar Sundsvall, een plaatsje in het midden van Zweden, 400 km ten noorden van Stockholm, aan de oostkust.
Sundsvall heeft een wisselend aantal inwoners; de brochure van de universiteit in Zweden beweert dat er 100.000 mensen wonen, Wikipedia noemt 50.000 en de website van de gemeente zelf meldt dat er in de regio Sundsvall 200.000 mensen wonen. Ik houd jullie op de hoogte.

Het belangrijkere aspect van Sundsvall is dat een deel van de Mid Sweden University zich hier gevestigd heeft. En dat is de reden van mijn vertrek: in het kader van de studie Communicatie studeren Annemiek en ik één semester in Sundsvall. We volgen hier in elk geval vier vakken in nog nader te bepalen vakgebieden op ons eigen Bachelor niveau. Het semester duurt tot begin juni, maar dan hoeven jullie me nog niet op te wachten op Schiphol, omdat ik 1. een leuke Zweed tegen kan zijn gekomen, 2. niet terug vlieg en dus niks op Schiphol te zoeken heb, 3. gewoon geen zin in Nederland heb en 4. er een vakantie aan vast plak in Zweden of één van de leuke buurlanden.

Tijdens de studieperiode schijnen we deel te nemen aan een duur alcoholisch studentenleven en de koude sporttak: ijshockey, skiën, snowboarden, schaatsen en zwemmen. Maar daarover op een later moment meer.

Voor de thuisblijvers (jullie) betekent het weer rust in het Hollandse leven zoals van augustus tot december 2007 ervaren werd. Wederom zullen mijn verhalen hier te lezen zijn en zal ik foto’s plaatsen. De foto’s van Zuid-Afrika heb ik van mijn weblog afgehaald om ruimte te besparen. Mocht iemand belangstelling hebben voor bepaalde foto’s, laat het dan vooral even weten.

Wees verder gerust: de Zweedse criminaliteitcijfers verschillen in positief opzicht met die van Zuid-Afrika, fietsen is verantwoord en er is een IKEA op 8,8 km afstand van de wijk waar ik hopelijk in kom te wonen.

Daarnaast zijn er wat gemakken in mijn leven gekomen: na zeven opfrislessen heb ik mijn rijbewijs veroverd, ben ik door school tot ‘te bescheiden’ verklaard (biedt potentie), heb ik een laptop aan de haak geslagen en bezit ik onder-de-20-kilo-inpakervaring. Komt helemaal goed.

En omdat manieren over de hele wereld fatsoenlijk zijn, sluit ik maar af met een Zweedse groet:

Hej da!

  • 15 Januari 2008 - 11:59

    Laura:

    Gelukkig, ik kreeg mail :D
    Leuk verhaaltje! Ik wil je heel veel plezier in Zweden wensen!
    Groetjes, Laura

  • 15 Januari 2008 - 14:34

    Atty-Marije:

    Hej!
    Alvast een goede reis!
    Ik ben nog steeds in Korea... :)
    Ga 22 januari weer naar NL :S
    Ben momenteel een discussie aan het voeren met mijn vriend over of we in Nederland of Korea gaan wonen. Het is een eindeloos probleem...
    !!Maak a.u.b. GEEN Zweeds vriendje!!
    Doei doei
    xxx Atty-Marije

  • 15 Januari 2008 - 18:27

    Marloes:

    Hey!

    Het is alweer bijna 17/01 :o
    Sterkte met vliegen ;) En succes met de ikea zoeken!

    X Marloes

  • 16 Januari 2008 - 14:46

    Cora En Wim:

    Hallo Marlies; Bij de Put Lwd
    Wij hadden toch wel deze voortzetting ver-
    wacht.Tijdens een jaren geleden gehouden
    gezinsbijeenkomst van de Nijenhuis tak werd
    eens geteld hoeveel keer jouw overgroot-
    moeder, met meerekening van haar tijd als
    fluitiste in een dameskapel,verhuisd was.
    Jouw grootvader,ooms en tantes kwamen tot
    het respectabele aantal van 33 keer.Mee-
    geteld , met hoofdletters , de keer dat jouw overgrootvader terugkomend van een ochtend repetitie van het Concertgebouw-
    orkest,tot zijn ontsteltenis, toen hij de
    voordeur opende , een totaal leeg huis aantrof.De buurvrouw ,die haar deur
    opende deelde hem mede dat zijn echtgenoot
    plus twee kinderen tevens de volledige
    huisraad,zich op vijftig meter schuin aan
    de overkant van de straat ophield.Dat pand
    bevond zich boven een wasserij,jouw over-
    grootmoeder had die ochtend,het was midden
    in de winter,het heldere idee gekregen dat die woning toch veel lekkerder warm en meer
    gerief te bieden had,aldus besloten!
    Wij herkennen hier dus wel iets van bij jou
    ,we hopen dat je een prima tijd in Zweden
    gaat krijgen.
    Groeten van Cora en Wim.

  • 17 Januari 2008 - 11:28

    Miertje:

    Lies!
    Heeeeeel veeeeel plezier in Zweden en laat de Zweden maar eens zien hoe wij wij feesten ;) Oww en laat je me ook even weten hoe de croissantjes daar smaken? (A)
    Succes!
    Liefs je besterste bakker (H)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marlies

Welkom op mijn reisweblog! Na een avontuur in Zuid-Afrika, herpak ik mijn koffer met warme kleren en vlieg ik in januari naar het mooie Zweden. Op deze site zijn wederom mijn avonturen te volgen (2007). En in 2014 gaan we weer verder! Op naar Afrika :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 150
Totaal aantal bezoekers 39924

Voorgaande reizen:

20 Juni 2014 - 12 Juli 2014

Weer op reis

Landen bezocht: